Ångkoka

Jag minns när det började bli populärt att ångkoka – det var ungefär i samma veva som min syster fick hälsohysteri och började räkna kalorier och ångkoka allt i sin väg. Att räkna kalorier tycker jag personligen är rätt larvigt, det är ju så många faktorer som spelar in. En energiförteckning är förstås bra att skumma igenom om man vill veta hur mycket energi som kommer av exempelvis mättade och omättade fetter och kolhydrater osv. Men en del stirrar sig blinda på kaloriintaget och sedan lika blinda på kaloriförbränningen på gymmaskinen. Haha, som att den skulle veta hur många kalorier du har förbränt vara genom att du ställer dig på den och börjar trampa…

Några knep till att leva hälsosammare

Vill man leva ett hälsosammare liv finns det många små knep. Ett av de lite jobbigare är helt enkelt att sluta ligga på sofflocket och istället börja aktivera sig genom promenader eller börja besöka gymmet. Mitt-i-mellansteget är att skippa raffinerat socker och all skräpmat – det kommer man lång på.

Det allra minsta men enklaste sättet är att ändra på hur man tillagar saker. Mycket kan lagas i ugn och på så vis tillagas med mindre fett, mycket kan ångkokas och på så vis behålla mycket vitaminer och mineraler. Små enkla knep som gör att din kropp kommer att tacka dig. Utan en bra och varierad kost är det svårt att ens orka sig ur soffan, så att ändra på sina kostvanor är en bra start som ofta leder till mycket annat.

Så efter att nu ha ältat träning, kost, bilringar och allt annat som är trist att tänka på när man sitter i sin sköna vinterkockong och tröstar sig med att det är bra med ett extra fettlager när man bor uppe i kalla norden, så är det nu dags att kika på ångkokning.

Så varför ska man ångkoka?

Jo, mycket av de vitaminer och mineraler som finns i grönsaker försvinner ut i kokvattnet om man kokar dem. Kokar du en soppa eller gryta går det förstås lika bra att koka i vattnet eftersom man då i många fall behåller vätskan som grönsakerna har kokats i. Alltså, häll inte av vattnet – se till att använda det.

Kroppen behöver ca 20-40% syrabildande mat, men i västvärlden äts det runt 70-80%. Då grönsaker är basiska så förbättras PH-värdet i kroppen såvida man inte kokar dem – när grönsaker kokas blir nämligen vattnet basiskt och grönsakerna syrabildande…

Tillagade grönsaker är mer lättsmälta och passar bra för jobbiga magar då cellväggarna på grönsakerna försiktigt brutits ner. Råa grönsaker innehåller visserligen mer vitaminer och mineraler än tillagade – men om man ändå inte kan smälta dem ordentligt och ta upp näringen, så är det trots allt rätt bortkastat. Förutom att det är bättre ur en hälsosynpunkt att ångkoka så finns blir faktiskt även grönsakerna krispigare och behåller sin färg.

Om man väljer att steka maten så förstörs fettet man steker i och blir i bästa fall bara mindre nyttigt och i vissa fall även farligt. Självklart är det inte bara grönsaker som kan ångkokas. Exempelvis ångkokt fisk är ju supergott och nyttigare ur många aspekter.

En stor investering?

Så vad är tanken nu? Att man ska springa och handla dyra ångkoktillsatser och speciella grytor? Nej, självklart inte. Jag ångkokar allt i ett durkslag som jag placerar ovanpå grytan. En skvätt vatten i botten av kastrullen och ett lock ovanpå och du har en alldeles perfekt ångkokare. Vill man ha lite mer fancy metoder finns det ånkokstillsatser som man hänger på kanten av kastrullen eller upphölda skålar som man ställer på botten av kastrullen. Även bambukorgar och andra varianter finns att tillgå.

Vill man ha det extra enkelt (och mer kostsamt förstås) så finns det elektriska ångkokare att köpa. Själv tycker jag att det är smidigt när man kan använda det man har utan att behöva göra en massa plats för maskiner som man bara använder en gång för att de är så jobbiga att ta fram.

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.