Gym-Manni
Japp, så här tjusig är jag när jag drar till gymet. Tur att det inte är en skönhetstävling…

Motivation, träning och kost

Blev det lite för mycket av det goda under julmånaden? Nu kan det vara dags att komma igång med träningen. En nackdel är dock att det kan vara svårt att hitta motivation, för att inte tala om ork. Att kombinera eventuella barn, jobb, matinköp och annat tar mycket tid. Å andra sidan får man mer energi av att träna – i alla fall när man har klarat sig igenom första veckan.

Mat och hälsa hör precis lika mycket ihop som mat och dryck, därför kände jag att det här inlägget kunde passa precis lika bra som ett med ett recept.

Nyårslöfte?

Många har nyårslöften som går ut på att börja träna och leva ett hälsosammare liv. Ett årsskifte är förstås en bra startpunkt, men å andra sidan är det precis lika viktigt att hitta delmål och en träningsform som passar en.

Först och främst – skit i vågen! Vill du verkligen veta vilka resultat du nått är det bättre att se sig i spegeln – eller kanske ta ett kort (om man nu vågar). Ett måttband visar dessutom ett bättre vad du åstadkommit. Vätska väger en hel massa (och kroppen består av 55-78% av vatten), och som bekant väger muskler mer än fett, så låt dig inte luras.

Många går hårt ut från början och pressar sig att träna på konstiga tider och alldeles för mycket. En sak som är viktig är att även låta kroppen vila. Jag är själv en periodare. Jag tränar i stort sett hela året, men runt sommarsemestern och julen vet jag att det är lönlöst. Det är jobbigt att kombinera träning med resor (och då vill man väl desutom vara ledig?), och kring jul blir det mycket glöggbjudningar och andra festligheter att det bara är bortkastat att försöka klämma in träning mellan allt drickande. Att det heller inte är bra för kroppen är en annan femma.

Man måste ge sig själv tillåtelse att vila. Vila innan gör en mycket mer motiverad och sporrad att ta nya tag. Vila under träningsperioden gör att musklerna återuppbyggs.

Hur hittar man motivation?Hantlar

När det kommer till motivation finner olika människor det på olika vis. För egen del funkar nya träningskläder i härliga färger som ett bra lockbete. Färger ju som bekant även positiv energi.

Att ha bra musik när man tränar är också en bra sporre. Jag skulle inte kunna träna utan musik. Ladda telefonen med skön musik och fixa ett par hörlurar och du inte vill höra på Cascada och all annan skit som gymet pumpar ut ur högtalarna.

Hitta din träningsform

Gymet är verkligen inte för alla och som tur är finns det så många olika sätt att aktivera sig på. Förra året drog jag med hela familjen på en Flamencokurs. Jag och sambon har även aktiverat oss genom att rusa runt på en badmintonbana varje helg.

Att bara ta en rask promenad under lunchen är en bra ursäkt att få en nya luft på dagarna och att bara dansa frenetiskt till några sköna låtar är precis lika nyttigt – om inte, så bara för den lyckokänslan som rusar genom kroppen när man gör det.

Bättre lite än inget allsTräningsmat

Att komma iväg och träna ett litet tag är bättre än att inte träna alls. Man kan tycka att spridda skurar inte ger något, men det skadar aldrig att pumpa runt lite blog i kroppen och få rosor på kinderna. Framför allt om man har ett stillasittande jobb framför dator är det bra att låta kroppen få byta ställning och arbeta under andra former.

Maten är A och O

I kombination med träning och bra mat kommer man i form. Tänk också på att unna dig en vilodag, eller som många kallar det – en ätardag. Kroppen måste få återhämta sig och bygga upp musklerna som bryts ner när man tränar. Vid lågintensiv träning är mer fett att föredra, så även när man vilar.

Ännu mer motivation

Nästa vecka kommer min kära vän och före detta kollega, Alexia från Inspirationsboost, att berätta mer om hur man inspireras att komma igång. Dessutom får ni receptet på hennes smarriga smoothie. Alexia är sen sån där härligt sprudlande tjej som just nu utbildar sig till PT. Hon har jobbat som spinninginstruktör i flera år och har två barn. Vill du ha mer tips redan nu? Kolla in hennes blogg Inspirationsboost.se eller följ på Twitter.

Här nedan har jag under tiden samlat några av mina favoriter som jag brukar laga till när jag vill komma igång med träningen och en bra kost. Vill du ha mer kolhydrater, lägg då bara till pasta, ris eller potatis.

 

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.

Blev det lite för mycket av det goda under julmånaden? Kom igång och kom i kläderna med rätt motivation, träning och kost.