Madeleine Landley

Sluta banta och fjanta

Försöker du gå ner i vikt? Ja, då är du är inte ensam. Den här tiden på året är gymmen fullsatta och dietsajterna välbesökta. Ska folk inte sluta röka så ska de gå ner i vikt – det är tradition så här kring årsskiftet. Jag tycker det är bra att folk tar tag i sin hälsa och vill ändra på sina dåliga vanor. Bättre något än inget, som jag säger. Däremot finns det både bättre och mindre bra metoder att göra detta på.

Ett välbeprövat och helt värdelöst knep är att gå på diet. Hur ofta har man inte hört Jag gick ner flera kilo, men sen när jag slutade gick jag upp igen – mer än innan”. Ja, det är inte konstigt alls. Utesluter man något i sin kost tappar man vikt, så enkelt är det. Att folk sedan går upp i vikt när de slutar beror på olika saker. Till att börja med belönar sig många genom att unna sig sådant man förut inte fick. Kroppen är dessutom så smart att den vill behålla jämvikten och på så vis ställer in sig på att göra det. Mumsar man i sig något tänker kroppen ”aha, nu får jag näring, dags att bulka eftersom jag inte vet när jag får mat igen”.

Kroppens största körtel är fettväven. Den utsöndrar massor av hormoner och tar hand om energilagringen. Börjar man trixa med den kan kroppen reagera på alla möjliga märkliga vis. Tester visar bland annat att de som gått på diet blir mer hungriga efter måltiderna än innan de bantade.

Så hur gör man för att komma i form?

Det finns hållbara metoder och de flesta går ut på att hitta ett sätt man kan fortsätta med. Skit i dieterna! Att äta ett ägg och spenat är inget du kommer att vilja hålla på med resten av livet. Att däremot komma ut och promenera var eller varannan dag låter kanske inte så jobbigt? Kombinera detta mer fiberrik mat, mindre socker och ”lagom” så har du kommit en lång bit på vägen. Ändra dina vanor på ett hållbart och långsiktigt vis istället.

Mage minus 7 cm7 cm på fyra veckor

För egen del har jag uppnått mycket bra resultat på kort tid – och jag har faktiskt lite svårt att smälta hur bra det gått. Å andra sidan har jag också gett mig fasen på att jag ska fixa det här. Jag trivs ju inte med att ha en fettvalk hängande över byxlinningen.

På bilden håller jag måttbandet där jag startade – på 82 cm. Jag tränar numera regelbundet och resultaten har verkligen inte uteblivit; på fyra veckor har jag tappat 7 cm runt magen och exempelvis 1 cm runt halsen. När jag köpte kläder senast fick jag köpa två storlekar mindre! Jag väger mig inte eftersom det är missvisande — vätskemängden i kroppen varierar och muskler väger mer än fett. Jag mäter istället med ett måttband vid sju mätpunkter en gång i veckan.

Så hur orkar jag? Ärligt talat tycker jag att det är rätt tråkigt att träna och brukar ta med mig iPaden till gymmet. En timme på crosstrainern försvinner på så vis i en rasande fart och kan kombineras med favoritserien, eller i mitt fall, utbildning. Därefter klämmer jag in styrketräning eller kondition.

Bra och hälsosam mat

En annan bidragande faktor till att det gått då bra beror också på vad jag äter. Till att börja med äter jag inget extra socker och dricker inte någon alkohol. Jag har faktiskt inte ens saknat det. Skulle jag sakna exempelvis matlagningsvinet tar jag fram ett rödvinsglas och slår upp smaksatt mineralvatten — vanan är nästan den värsta boven.

YoghurtAtt jag nu haft en period helt utan alkohol var för att kolla att jag verkligen kunde. Och det känds inte ett dugg konstigt att vara ute en fredagkväll och dricka mineralvatten – faktiskt. De som verkade ha mest problem med det var dem runt omkring…

Nu behöver inte ni som läser mina dryckestips oroa er – jag har inte gått och blivit nykterist ;) Däremot sparar jag det till särskilda tillfällen. Håller man på och klunkar vin varje kväll och hittar på ursäkter är det bara sig själv man lurar (något jag gjorde jag mer eller mindre under hela december).

Gi-inspirerat

Sedan ett par år tillbaka äter jag även gi-inspirerat. Anledningen till att jag benämner det som gi-inspirerat är för att Gi-metoden exempelvis klassar en tomat eller palsternacka som sämre tack vare ett högre glykemiskt index (och bör därför undvikas). Det bryr jag mig inte om utan äter allt i grönsaksväg. Däremot har jag dragit ner på alla vita spannmål och undviker helt potatis, pasta, ris, bulgur mm. Det här har jag gjort under flera år och det funkar lekande lätt.

I perioder unnar jag mig allt det där innan det är dags för nya tag igen. På restaurang kan man lätt be om att få slippa ris eller pasta och istället komplettera med sallad. Det är inget krångligt, dessutom är det så pass vanligt nu för tiden.

Jag ser alltid till att få i mig tillräckligt med vitaminer, proteiner och fibrer i form av bönor och kött. Dessutom äter jag inget light utan bara äkta produkter – alltså produkter utan extra stabilisatorer och färgämnen. Till middagen ser jag till att få i mig en liter mjölk. Jag äter mestadels fisk och kyckling i veckorna och kompletterar med kosttillskott och omega-3.

LöparskorSätt upp mål

Det är lättare att uppnå resultat om man han ett slutdatum som motiverar en. Det är också viktigt att man fortsätter att sätta upp mål när det första är uppnått. Jag är snart framme vid mitt första mål, därefter det är det dags att sätta upp ett nytt mål och en ny strategi. Kanske med en ny typ av aktivitet för att inte bli uttråkad?

Har du tänkt på att de flesta är upptagna med att tycka saker om sig själva och gnälla på diverse skavanker. Därför är det du själv som märker mest av resultaten. Och det är en underbar känsla när man märker resultat. Det är trots allt resultaten som sporrar och föder mer motivation.

Självklart kan man märka både positiva och negativa effekter. Första veckan poppade det exempelvis upp hur mycket finnar som helst i hela ansiktet. Det var som att kroppen hajjade att något stort var på gång och ville skicka ut allt slagg som samlats under veckor av dåligt leverne. Och tro mig, jag har levt under all kritik som stoppat i mig både för mycket skräpmat och för mycket alkohol under månaden innan.

Fler positiva effekter

Första veckan är den som är tyngst men oftast också den man märker mest resultat. En positiv effekt är att man orkar så himla mycket mer. Jag är gladare, tar motgångar bättre och har mer energi – inget känns omöjligt. Jag har bland annat börjat sova bättre, somna lättare och börjat vakna två timmar tidigare på morgnarna – utan väckarklocka. Jag känner mer harmoni och lugn på ett helt annat vis än förut.

Indiska köttbullarDistrahera sötsuget

Jag dras med ett enormt sötsug efter middagen. För mig har målet med middagen alltid varit att få det söta efteråt – det spelar ingen roll hur god middagen är. Inte hjälper heller att inkludera något sött i middagen så som frukt. Jag är en riktig sockerknarkare. Jag läste nyligen en artikel där Charlotte Erlanson-Albertsson förklarar att de som redan tänker på nästa godisbit som ska in i munnen – och inte den man faktiskt tuggar på – är sockerberoende. De har svårt att leva i nuet och kan inte stanna vid att ta en godisbit. Sån är jag!

När jag började träna försvann lustigt nog mitt sötsug. Jag ansträngde mig verkligen för att få i min så lite socker som möjligt – även frukt som innehåller fruktsocker. Ju mer man får i sig, ju mer vill hjärnan ha som belöning.

Det sägs att suget försvinner på ca tio minuter. Ett bra sätt att distrahera sig är att göra något annat. Gå en promenad, diska, drick ett glas vatten. Jag försökte ofta avleda mitt sötsug med tuggummi. Problemet är att trots att tuggumin är sockerfria innehåller de sötningsmedel – du får alltså i dig sött ändå och spär på så vis sötsuget till nästa gång. Det allra bästa knepet är helt enkelt bara att borsta tänderna.

Be om stöd

Vissa börjar i små doser. Dvs de skär ner på saker vartefter. Jag är tvärt om – jag måste plocka bort allt på en gång annars går det inte. Jag har provat att träna på dagarna och unna mig ett glas vin på kvällen, men jag tappar orken och konditionen. Kroppen måste förbränna alkoholen och lägger energin på det. Dessutom är det lätt att börja töja på reglerna och unna sig två glas…

Se till att få hjälp och stöd av de runt om. Berätta vad ditt mål är och se till att de förstår hur viktigt detta är för dig. Att sitta med folk som proppar i sig allt det där du försöker undvika är inte till någon hjälp alls – du utsätter dig bara för onödiga frestelser. Dessutom finns det alltid typer som ska jävlas och döva sitt eget dåliga samvete genom att trycka ner andra.

Balans är A och O

Det här är som sagt en blogg om mat och dryck, men jag vill understryka att en balans är viktigt. Precis som mat och dryck är nära förknippat, står även välmående, motion och hälsa lika nära. Se till att må bra och unna dig saker, men var inte blind för tecknen som säger att det kanske ÄR dags att ändra på något i din livsstil.

Jag hoppas med detta kunna inspirera, ge tips och visa att det faktiskt går bara man vill. Jag behövde göra något åt saken och nu mår jag mycket bättre. Man väljer själv vilken nivå man vill lägga sig på.

Mer?

Vill du också laga Gi-inspirerade recept kan du kika här. Du hittar dem även i den blåa sökrutan överst under Kriterier. Läs gärna också inlägget där PT:n Alexia tipsar om hur du behåller motivationen och sätter upp mål.

Förhandsboka boken Grytor - lättlagat till vardag och helg

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.