Laroche 2012

Det här med Frankrike och vin

Jag har aldrig varit i Chablis. Ja, ingen annan stans i Frankrike heller för den delen. Är det sedan så att man gillar vin och suktas med långa rader vinrankor, skinande sol, skördefest, god mat och dryck. Ja, då är det klart att man inte tackar nej.

Mot Chablis!

Domaine Laroche Chablis 2012En onsdagkväll i september gav jag mig av till Arlanda och mötte upp min fellow matbloggerska Karoline Nordefors samt Anna från VinNet och Karin från Prime Wine Group. På plats bekantade vi oss och åt middag innan det var dags att hoppa på planet.

Flighten ner till Paris gick fort och väl på plats mötte vi upp Håkan Krantz från Prime Wine Group, Charlie Wang, Hovmästare på Avalon Hotel och Jonas Marting, VD på Sjömagasinet – alla tre från Göteborg. När vi efter lite stök och bök packat in oss som sillar i hyrbussen bar det av mot Chablis.

Eftersom motorvägen till Chablis visade sig vara avstängd och GPS:en var allt annat än samarbetsvillig, blev det en lång och smått komisk åktur för att ta sig dit.

En vinresa till Domaine Laroche i Chablis

Resan som i normala fall skulle tagit 2,5 timmar slutade istället på dryga fem. Jag är dock imponerad av hur positiv Håkan, som körde bilen, höll sig hela vägen. Efter femte varvet i rondellen i ett bäcksvart Paris hade jag själv troligtvis ställd bilen och tagit in på närmsta hotell – men inte Håkan.

Med god min pillrade han lite på GPS:en, flinade, och styrde sedan kosan vidare… Det var åtminstone vad vi trodde innan vi plötsligt insåg att vi på något magiskt vis hamnat på väg tillbaka in mot Paris. När vi fem i baksätet till slut slocknade som ljus såg grabbarna i framsätet till att vi hamnade rätt. Vid tre på natten vecklade vi ut oss ur bilen och i stort sett ramlade i säng.

Mat i Frankrike

Dagen efter bjöd förstås på croissanter till frukost och härligt solsken. Tack vare en behaglig temperatur och lätta molnslöjor blev det perfekt foto-väder.

Innan det var dags att åka buss till vinfälten hann vi med en tur till Chablis för att kolla in omgivningarna och ta ett glas vin i solen. Chablis är ett mycket vackert och pitoreskt samhälle med 2000 invånare.

Den romantiska bilden man har i huvudet av små fina stenhus, vackra blommor, ostbutiker och herrar som traskar runt med en baguette under armen besannades här. Det saknades bara en basker käckt på svaj.

Håkan Krantz and Madame Laroche hos Laroche 2012

Besök i vingården hos Laroche

Vid lunch begav vi oss med buss ut till vinfälten. Vi möttes av vinhuset Larochoes charmerande ägarinna med personal som varmt hälsade oss välkomna. Därefter traskade vi ner till långdukade buffébord ackompanjerat av dragspelsmusik. En parentes är att jag är grymt imponerad av dragspelerskan som klarade av att både gå och prata samtidigt som hon trudeluttade felfritt på sitt dragspel.

Efter ett första glas sval Chablis samt mingel var det dags att sätta sig till bords och avnjuta olika viner och en fantastisk buffé. Solen sken och behagliga 22° gjorde inte saken sämre. Efter buffén var det dags att skörda vin, därefter åkte vi tillbaka till hotellet för ombyte inför kvällen.

Jonas Marting and Håkan Krantz i Laroche 2012

Provning av tre årgångar

Kvällens dresscode var ”Casual Smart” och äntligen fick de högklackade skorna åka på. Buss tog oss in till Chablis där vi först fick avnjuta aperitif vid vinpressen. Druvorna vi plockat under kvällen pressades och vi gäster fick smaka på den nypressade druvsaften – riktigt sött och gott. Därefter fick vi prova tre årgångar Chablis Grand Crus; en från 1996, en från 1998 samt en från 2002.

Laroche 2012Ackompanjerat av dragspel (fransmännen gillar uppenbarligen dragspel) gick vi i samlad trupp till Laroches hotell där kvällens middag skulle intas.

God mat och dryck

I stora partytält ute på gården fick vi mumsa i oss av gåsleverpastej, färska ostron, kolsyreis-rykande serranokreationer och andra härligheter. Tal hölls och vin dracks. Middagen avslutades med franska ostspett och en buffé av härliga chokladdesserter.

När middagen dukades undran fortsatte festen inne i baren där ett liveband spelade och vi gäster försågs med vin och öl.

Strandade i Chablis

Natten fortsatte i med dans och party, och då jag och Karoline lyckades missa bussen hem höll vi på att bli strandade i Chablis. Ingen taxi fanns att tillgå och busschauffören hade gått av sitt pass. Vi och ett ganska stort gäng från vårt hotell var alltså fast. Efter att det vaskats fram hotellrum till oss (som jag tvivlar på att de inte var i dålig klass) lyckades vi i alla fall vid fyrasnåret få skjuts i värdinnans BMW av en kille med betongfot. Efter en snabb tur på slingriga vägar stupade vi i säng.

Dagen efter bar det av hem till Sverige igen. Den här gången tog bilturen bara 2,5 timmar och efter obligatorisk dijon-senapsshopping på flygplatsen var vi snabbt hemma. Jag är så glad att jag åkte med på detta. Jag har träffat så många trevliga människor, har ätit massor av god mat och har dessutom fått upp ögonen för Chablis. Frankrike är ett underbart land på så många sätt. Jag kommer definitivt att åka tillbaka – kanske redan nästa sommar?

Om vinproducenten Laroche

Historien började 1850 i Frankrike. De första vingårdarna i imperiet var belägna i Chablis, med sedan dess har också vingårdar tillkommit i södra Frankrike (1995) samt i Chile och Sydafrika (2005).

Chablis 2012I Chablis förekom ett noggrant arbete där de bästa områdena valdes ut, och under 10 år växte vingårdarna i Chablis från 6 till 100 hektar. Den artistiska ådran står Grégory Viennois för, han är även Teknisk Chef över de lokala teamen som arbetar på gårdarna. Vid 2010 trädde Thierry Bellicaud in som chef för företaget.

Så smakar Chablis

Själva vinet Chablis är fruktig och fräsch med hög syra, den består dessutom alltid av 100% Chardonnay. Den som tror att Chardonnay ska smaka vanilj får garanterat en överraskning i Chablis. Visst finns det Chablis med ekkaraktär, men det svala klimatet ger en bra balans mellan mognad och fräschör samt tydlig mineralitet tack vare växtmånen.

Fyra klasser av Chablis

Chablis förekommer i fyra klasser där de i stigande ordning ökar i kvalitet; Petit Chablis, Chablis, Premier Cru, och till sist och således även den finaste klassen – Grand Cru. Efter 12-24 timmars fermentering separeras bottensatser och fruksaft. Petit Chabli och Chablis mognar i stålfat medan Premier Crus och Grand Crus även får ligga i ekfat.

» Alla viner från Laroche som Systembolaget saluför hittar du här

Laroche 2012

Alla foton från vår resa till Laroche i Chablis, Frankrike. Klicka på bilderna för att se dem större.

Thank you

A big thanks to everyone, especially all the people I had the opportunity to talk to during this stay. I had such a good time in Chablis and both wine and food was excellent. I felt so welcome and I’m surely going back as soon as possible. I definately found a new interest for these amazing Chablis wines. If you want to use any of my photos please contact me by posting a comment below.

Fler som skrivit om resan till Laroche:

Karoline Nordefors: Studiebesök i Chablis och vinhuset Laroche (SV)
Fabien Lainé: Harvest Party Vintage 2012 – The Trip (EN)

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.