Madeleine Landley i DS 3 Pure Tech 110 S&S EAT6Foto: Nicolas Zwickel

Tänk vad många platser i världen det finns som man vill besöka. En del av dem lite längre bort, medan andra finns lite närmare. Visst har jag ett par destinationer på min Bucket List som ligger på andra sidan jorden. Dock har jag mist lika många som ligger bara några timmar bort. Det är också det som är det fina med dem – det krävs inte en lång resa för att ta sig dit. (Alla bilder i detta inlägg går att klicka på för att se större.)

Nice – Saint Tropez, Tur och Retur med nya DS 3

Ett land som visade sig vara en oupptäckt pärla är Frankrike. Jag har tidigare dragit mig för att åka dit eftersom jag fått höra att fransmännen inte vill prata med en om man inte först försöker på franska. Det verkade ju inte särskilt hjälpsamt. Framför allt när jag inte kan säga mer än hej och tack. (Jag vet även hur man säger hej då, men jag brukar avstå från att säga det eftersom det mest låter som jag försöker prata med en baguette i munnen.)

Min första resa till Frankrike förde mig till Chablis för att skörda vin. Visst hade några fransmän problem med engelskan, men alla var snälla och hjälpsamma och mycket trevligare än jag hade förväntat. Inget snigelkastande och ilskna tillrop alltså. Visst beter de sig som galningar i trafiken med tutande och handgester istället för att bara använda blinkers. Dock var det inga problem eftersom någon annan stackare fick köra till Chablis.

DS 3 Pure Tech 110 S&S EAT6

DS 3 Pure Tech 110 S&S EAT6

DS3 at Hotel de Paris, Côte d'Azur, Saint Tropez

Nice och Saint Tropez

Min andra resa till Frankrike tog mig till Nice och Saint Tropez. Den här gången skulle jag köra bilen vilket i mina ögon var lite av en utmaning efter att ha sett hur de kör i Frankrike. De som känner mig vet att jag är en riktig grabbtjej som älskar bilar (ju snabbare, desto bättre) och slaviskt följer Formel 1:en på helgerna. I mina unga dagar hade jag en uttalad plan på att bli den första kvinnliga Formel 1-föraren. Dock ville ödet något annat och ledde mig in på ett lite vanligare spår att meka datorer. Idag har jag så klart bilintresset kvar och ser körningarna på Kinnekulle Ring och Nürburgring som några av de roligaste sakerna jag gjort.

Efter en tre timmars flygresa landade vi alla fall på flygplatsen i Nice och fick välja bland en skinande uppställning av nya DS 3:or. DS 3 introducerades av Citroën i mars 2010. Idag är det ett självständigt premium-märke som bara heter DS Automobiles. Av den orsaken heter modellerna inte längre Citroën DS utan bara DS och med en tilläggssiffra för att beteckna vilken modell det rör sig om. DS har en maskinpark med tre olika bilstorlekar där DS 3 är den minsta, DS 4 är mellanstorleken och flaggskeppet DS 5 är den största. DS4 finns också i en tuffare, förhöjd version som kallas Crossback.

Nice – Saint Tropez, Tur och Retur

DS 3 Pure Tech 110 S&S EAT6

DS 3 Pure Tech 110 S&S EAT6

DS 3 PureTech 130 Cabriolet

Vi valde att glida ner till Saint Tropez i en DS 3 PureTech 130 Cabriolet. Denna har en manuellt 6-växlad låda och trecylindrig motor med turbo på 130 bhp. Nu skulle man kunna tro att vi satt där och glassade i solskenet, nedcabbat och med solbrillorna på… men i den här bloggen håller vi oss till den osminkade sanningen – det regnade katter och hundar! Skulle vi cabba ner skulle vi lika gärna kunna glida ner i ett badkar, och eftersom jag var rädd om mitt nyfärgade hår behöll vi taket på. Det här är antagligen också orsaken till att cabben inte kommer till Sverige – säsongen är fört kort och kall. Är man ändå sugen på en cabriolet lär man förstås kunna importera en, om man så vill.

Det är alltid lite ovant att köra en ny bil i ett nytt land, men det gick ändå snabbt att bli hemmastadd. Jag lyckades dessutom bara trotsa gps:ens envisa instruktioner två gånger… Det ösregnade som sagt vilket spädde på äventyrskänslan lite extra. Streckningen mellan vägbanorna gick inte ens att se på grund av så mycket stillastående vatten, trots det kunde man ändå hålla hög hastighet utan att få vare sig minsta lilla släpp eller vattenplaning. Stort plus för väghållningen!

DS 3 Pure Tech 130 S&S BVM6 Cabriolet

DS3 Interiör

DS 3 Pure Tech 130 S&S BVM6 Cabriolet

International Engine of the Year

Idag är motorerna renare och kraftfullare än någonsin. I juni förra året tog DS 3:an emot priset för International Engine of the Year i klassen för 1 till 1,4 litersmotorer. Man vann alltså pris för bästa motor tack vare en låg bränsleförbrukning samt låga CO2-utsläpp, som i genomsnitt är 18 procent lägre än från föregångarna.

Efter några timmars bilfärd var vi framme i Saint Tropez, som förstås på grund av vädret inte visade sig från sin bästa sida. Är det inte lustigt hur beroende vi är av vädret? Frankrike bjöd trots det på en bilfärd med fantastiska vyer, häpnadsväckande raviner och berg samt små pittoreska byar. Det sydfranska landskapet kan verkligen göra en mållös.

Nice – Saint Tropez, Tur och Retur

DS 3 Pure Tech 130 S&S BVM6 Cabriolet

Nice – Saint Tropez, Tur och Retur

Hotel de Paris

Efter incheckning på klassiska Hotel de Paris, vackert beläget mitt i hjärtat av Côte d’Azur var det dags för middag. Landleys kök är ju främst en matblogg, så ni kan förstå min besvikelse när maten dukades fram och det blev platt fall. En torrare tonfisk än den som serverades har jag aldrig ätit. Det kan alltså inte sägas tillräckligt många gånger – tonfisk får max stekas eller grillas en halv minut per sida. Punkt!

Det hela fortsatte med en huvudrätt bestående av sladdriga grönsaker, någon typ av polentapinnar som dammade så i munnen att man nästan fick hosta. Detta enastående verk kröntes av en jättebit med kalv som hade slökokats ett par timmar – helt utan finess och lite som en söndagsstek som man fick gräva sig ner i med besticken. Jag var inte imponerad. Desserten bestod av en shortcake som man behövde borra sig igenom med en slagborr. Dock var den både tjusig och god så mitt förtroende reparerades i alla fall lite.

Hotel de Paris, Côte d'Azur, Saint Tropez

Madeleine Landley vid DS 3 Pure Tech 130 S&S BVM6 Cabriolet 2016 Saint Tropez

Nice – Saint Tropez, Tur och Retur

Mat på hotellet

Det här var förstås en specialmeny som var framtagen för tillfället, så förhoppningsvis är deras ordinarie mat mycket bättre. Frukosten dagen efter uppe i takrestaurangen var däremot i toppklass. Jag hade sett framför mig endast sötsaker i form av croissanter och marmelader – och jag avskyr sött till frukost, men här bjöds det på handgjorda korvar, bacon, massor av ostar, kallskuret och frukt samt platta och amerikanska pannkakor, yoghurt och müsli. Utöver det muffins, kakor, croissanter, marmelader och ett gäng brödsorter till – förstås. Kaffet beställde man in nylagat, och jag som dricker koffeinfritt hade inga problem att få en koffeinfri cappuccino.

Food at Hotel de Paris, Côte d'Azur, Saint Tropez

Food at Hotel de Paris, Côte d'Azur, Saint Tropez

Food at Hotel de Paris, Côte d'Azur, Saint Tropez

DS 3 Performance

Den här morgonen var det egentligen tänkt att vi skulle testköra DS 3 Performance på en avstängd körsträcka under morgonen. DS 3 Performance är den fetaste bilen i familjen med 206 bhp och ett vrid på 300 nm. Jag hade verkligen sett fram emot detta, men då vi var tvungna att åka tillbaka tidigare än beräknat hann vi inte detta. Ana då min lycka, när man en timme innan den planerade körningen, kunde ordna fram en DS 3 Performance för exklusiv körning.

Klockan 6:30 rullades en matt svart DS 3 Performance fram utanför hotellets entré. Jag som har sämsta lokalsinnet fick en rutt inknappad på gps:en, och sedan bar det av. Vilken morgon! Solen var precis på väg upp över trädtopparna som en stor orange apelsin och vägarna var helt tomma. Här kunde man verkligen testa vad bilen gick för, och det var så man fick ståpäls över hela kroppen. Första sträckan var perfekta för att gasa på med slingrande vägar. Andra halvan tog oss upp i bergen genom söta, slumrande små byar. Vilken utsikt och vilken känsla. Den här bilen hade jag gärna tagit med mig hem.

DS 3 Performance 1.6 THP S&S BVM6

DS 3 Performance 1.6 THP S&S BVM6

DS 3 Performance 1.6 THP S&S BVM6

DS 3 Performance 1.6 THP S&S BVM6

Nice – Saint Tropez, Tur och Retur

DS 3 Performance 1.6 THP S&S BVM6 Saint Tropez

DS 3 PureTech 110

Tillbaka till flygplatsen körde vi en DS 3 PureTech 110. Denna modell kommer till Sverige i april 2016 och har en 6-växlad automatlåda med turbo och Stop&Start-system. Den här dagen sken solen och det var riktigt underbart att ligga på vägarna. Jag som helst kör manuell låda tyckte ändå det var ganska trevligt och avslappnande att köra automat. Det är trots allt lite som att köra radiobil på Gröna Lund.

DS 3:an är också en ganska liten bil som är lätt att ratta runt i stan, särskilt tack vare backkamera och backlarm som är till god hjälp när man ska parkera. Själv har jag aldrig gillat småbilar, men jag klickade definitivt med DS 3:an. Vi var tre i bilen och hade inga problem att få in bagaget i bakluckan. Fanny som satt i baksätet verkade också rätt nöjd, trots att hon fick skicka min kamera fram och tillbaka hela tiden. Trots att Saint Tropez är en klassisk pärla måste jag ändå säga att jag tyckte bäst om Nice. Att glida längs med rivieran, spana ut över det turkosa havet, caféerna som badade i vårsolen och de vajande palmer utmed vägen, det var oslagbart. Jag kommer absolut att åka tillbaka hit igen, för det var som att åka till Miami, fast utan den långa flygresan och alla spänniga muskelbyggare på stranden.

Saint Tropez

DS 3 Pure Tech 110 S&S EAT6 2016 Saint Tropez

DS3 Backkamera

Allt kul har förstås ett slut och sedan bar det av hem. Frankrike är som sagt en riktig pärla och ett underbart resmål när man vill möta våren. Och DS 3:an? Ja, den kommer jag garanterat att ratta på Stockholms gator inom en snar framtid.

Bilarna vi körde:

DS 3 PureTech 130 S&S BVM6 Cabriolet
DS 3 Performance 1.6 THP S&S BVM6
DS 3 PureTech 110 S&S EAT6 (kommer till Sverige i 4 bensinmodeller och 1 diesel)

Saint Tropez

Madeleine Landley i DS 3 Pure Tech 110 S&S EAT6

Saint Tropez

DS 3 Pure Tech 110 S&S EAT6

Saint Tropez

Hotel de Paris, Côte d'Azur, Saint Tropez

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.