Tips om du vill resa till Kap Verde

Förra månaden var jag och min sambo på Kap Verde. Många som hört att vi var där är nyfikna och vill veta vad vi tyckte och resan. Därför tänkte jag här berätta lite mer så det kan komma till användning för fler. Många verkar också gå och fundera på att åka till Kap Verde. Här får du mina tips om du ska resa till Kap Verde

Kap Verde spås bli ett riktigt populärt resmål framöver, och det är kanske inte så konstigt eftersom det är en destination som ligger relativt nära och som levererar bra med sol – hela 350 soldagar om året.

Vi bokade vår resa över ett halvår i förväg och reste den 19-27 januari 2017. För mig är halva upplevelsen att se fram emot resmålet och längta dit. Många resor säljer dessutom slut långt innan, så då är det bra att vara ute i god tid. Eftersom Kap Verde är ett resmål som stadigt klättrar bland de populäraste destinationerna är det ett tips att inte vänta för länge.

Var ligger Kap Verde?

Kap Verde ligger i Atlanten, utanför Afrikas nordvästra kust. Ögruppen består av tio öar, varav nio är bebodda. På portugisiska heter Kap Verde Cabo Verde, vilket betyder typ Gröna udden. Här pratar man just portugisiska, kreol och engelska. Många pratar också italienska eftersom italienska sjömän hamnat här en gång i tiden. Vi åkte till ön Sal som är en flack ö med mycket sand och flera saltdepåer. Sal betyder också salt på portugisiska.

Valuta på Kap Verde

Valutan på Kap Verde heter kapverdisk escudo (CVE) och går inte att använda utanför Kap Verde. Man växlar alltså till Euro innan man åker och växlar sedan på plats till escudo. Vi använde oss av Euro under hela vår vistelse och växlade aldrig till CVE. Värt att tänka på är att folk här och var, exempelvis taxichaufförerna, inte alltid har euro. Då kan det hända att man får escudo tillbaka med en sämre växlingskurs om man betalar med Euro. Jag försökte betala en taxiresa på 3 euro med en 5-eurosedel. Taxichauffören hade bara escudo, men jag löste det genom att springa in på hotellet och växla till en-euros.

Charter till Sal

Vi reste med Vingresor till Kap Verde. Deras flygplan är dels nyare än de andra vi såg (exempelvis TUI) och dessutom mellanlandar de inte på vägen vilket gör flygresan kortare. Vi flög ner på 6 timmar och 50 minuter. TUI mellanlandar på Kanarieöarna och byter personal vilket gör att deras rutt tar över nio timmar. Vi är sugna på att sticka till ön Boa Vista nästa gång, men i skrivandets stund går inga flyg dit utan mellanlandning. Med lite tur kanske det kommer.

Meliá Tortuga Beach

Vi bodde all inclusive på hotellet Meliá Tortuga Beach. Detta var vi väldigt nöjda med – över all förväntan, faktiskt. Hotellet har 286 rum, eller snarare lägenheter, som ligger i vita tvåvåningshus utplottade mellan blommor och stenlagda gångar. Vår lägenhet hade två badrum, två sovrum (perfekt att ha ett rum att sova i och ett annat till bagaget), vardagsrum, kök och terass med havsutsikt. Vi bodde i rum 238 på bottenplanet. Hotelletär beläget intill stranden och har två större pooler – en med swim up-bar samt en barnpool.

Fyra restauranger finns att äta i; en bufférestaurang, en nere på stranden där man serverar grillat, en vid poolen som serverar sea food och en uppe vid huvudbyggnaden där man lagar italienskt.

Maten på Kap Verde

Jag hade låga förväntningar på maten, men den var faktiskt bättre än förväntat. Vinet var däremot precis så illa som jag hade trott. Det mousserande vinet var okej att dricka, medan rosévinet var ihophällt vitt och rött och smakade enbart oxiderat. Det vita var knappt okej och det röda vågade vi oss inte ens på. Vi höll hos helt enkelt till drinkar och öl. Glöm förresten inte att prova Whisky Colada som vi uppfann medan vi var där. En vanlig Piña Colada är väldigt söt, så jag bad dem byta romen mot whisky. Riktigt gott och rekommenderas!

Vi åkte inte på någon form av turistmage eller några andra magproblem, men vi skippade också all frukt och sköljda grönsaker eftersom sådant ofta tvättas i inhemskt vatten. På transferbussen sa guiden att man använde flaskvatten till detta, men vi ville ändå inte ta risken. Innan vi åkte vaccinerade vi oss med Twinrix® och min sambo tog även en dos Dukoral®.

Mjukglass på Meliá Tortuga Beach, Kap Verde

Drink på Meliá Tortuga Beach, Kap Verde

Mycket att välja på

Vi åt i alla de fyra restaurangerna och bufférestaurangen var bland de bästa eftersom det fanns så mycket att välja på. Här fanns allt ifrån förrätter i små skålar, kyckling, kanin, olika sorters grytor, bröd, dessert (knappt ätbara dock) olika drycker och en massa annat gott. Frukosten var bäst med mycket att välja på samt ett stekbord där man kunde be dem göra omelett, stekt ägg eller pannkakor. Alla de tre restaurangerna som var öppna under dagarna, vilket var alla utom den italienska, hade också maskiner med tre sorters mjukglass. Vilken lyx!

Bland de övriga restaurangerna tyckte jag sea food-restaurangen Water Side hade bäst mat. Strandrestaurangen O’Grill var däremot mysigast.

Fiskepiren Pontao i Santa Maria, Kap Verde

Pizza på Palm Beach, Santa Maria, Kap Verde

Grönsakshandel i Santa Maria, Kap Verde

Nära till Santa Maria

Meliá Tortuga Beach ligger bara några kilometer från staden Santa Maria. Hotellet har gratis-bussar som går varje hel timme vid bestämda klockslag till och från Santa Maria. Vi åkte bussen första dagen och resten av dagarna tog vi taxi. Taxibilarna är rätt nedgångna och alla är utan säkerhetsbälte. Varje gång man hoppade in i en taxi började man rafsa efter säkerhetsbältet, och sedan kom man på att ”ajuste, vi är på Kap Verde”.

In till Santa Maria tar det cirka 3-5 minuter med bil. Innan man hoppar in i taxin gör man upp om ett pris. Vi åkte alltid för 3 euro.

Santa Maria på Sal, Kap Verde

Mitu & Djo Kite Surf School, Kap Verde

Perfekt för den som vill ta det lugnt

Kap Verde passar den som vill ta det lugnt och ligga på stranden eller vid poolen och jäsa. Det var faktiskt vad jag hade sett fram emot – att bara sörpla drinkar och slöa i solen med en god bok. Vi passade ändå på att göra en del saker och jag tog dessutom med mig träningskläder och hann med både tre mils morgon-löpning på stranden och testa hotellets gym. Man behöver alltså inte bli helt förslappad, om man inte vill…

På tal om att sola, var noga med solskyddet Kap Verde! Dels ligger ön nära ekvatorn. Dels känner man inte hur mycket solen tar eftersom det fläktar hela tiden. Jag lyckade bränna både örsnibbar, läpp och rygg, trots solskydd.

Santa Maria på Sal, Kap Verde

Porto Antigo, Santa Maria på Kap Verde

Fat Bikes hos Electrica Bikes

Vi gjorde som sagt en del saker och dag hyrde vi så kallade Fat Bikes inne i Santa Maria. Fat Bikes är större lite tyngre cyklar med feta däck så man kan cykla i sanden. Till hjälp har man en batteridriven motor som man kan ställa in hur mycket hjälp man vill ha när man trampar. På styret finns förutom vanliga växlar en liten dosa som går mellan 1-6. 1 är lite hjälp medan 6 går i en rackarns fart.

Kör man fast i sanden finns också ett turbo-vred som tar en loss. Tro mig, kör man i djup sand behövs den emellanåt. Att ta sig runt på dessa cyklar var något av det roligaste vi gjorde under vår vecka på Kap Verde. Det är ett kul och smidigt sätt att ta sig runt. Vi hann både se östra stranden ovanför Santa Maria vid Mitu & Djo Kite Surf School som var fylld med Kite Surfare, samt saltgruvorna vid Santa Maria.

Smidigt sätt att ta sig runt på semestern

Vi hyrde Fat Bikes under en halvdag på fyra timmar vilket kostade 20€ per person. Hyrde dem gjorde vi hos Electrica – Electric Bikes som ligger på gångvägen ner mot fiskepiren Pontao inne i Santa Maria. Killen som jobbade där var en riktigt skön lirare – och det visade sig att han varit i Sverige ett par gånger eftersom hans tjej bor i Södertälje. Komiskt vad världen är liten.

Under vår cykeltur stannade vi också och tog en öl samt härligt stenugnsbakad pizza på restaurangen Palm Beach på strandpromenaden i Santa Maria. Pizzan var riktigt bra och personalen riktigt trevlig. Här fick jag också frågan om det var min naturliga hårfärg. Haha.

Fat Bikes hos Electrica Bikes

Saltpooler i Kap Verde

Hyra fyrhjuling på Kap Verde

En annan dag hyrde vi fyrhjuling vilket gjorde att vi kunde ta oss runt ett större områden på ön. Vi hade egentligen velat hyra fyrhjuling hos Cabo Quad som har gott rykte på Tripadvisor, men eftersom de var fullbokade fick vi leta runt och hittade slutligen en uthyrare precis vid infarten till Santa Maria – Bee Bee Beach. Mannen här hade svårt med engelskan och körde på med italienska… vilket vi knappt fattade ett ord av. Som tur var kunde han även kroppsspråk.

Bee Bee Beach

Vi betalade handpenning, fick inget kvitto och frågade snällt om vi kunde få det. Italienaren ryckte på axlarna och tyckte att det inte behövdes. När vi infann oss dagen efter för att hämta ut fyrhjulingen dök mannen i fråga upp en halvtimme försent. Under den tiden undrade man förstås om man blivit lurad ändå. Till sist fick vi i alla fall fyrhjulingen och en bonus-halvtimme. Därefter var det bara att ge sig av.

Hjälmarna vi fick var för övrigt något av det skitigaste jag sett. Fyrhjulingen hade också sett sina bästa dagar och var lite trasig här och där. Dock hade vi inte förväntat oss något annat heller. Med fyrhjuling tog vi oss först till fiskebyn Palmeira på västra sidan av ön, och sedan till saltgruvan Pedra de Lume på östra sidan. Därefter körde vi runt lite i Santa Maria och kollade runt. En halvdag på fyra timmar kostade 30 euro.

Fiskebyn Palmeira på Sal, Kap Verde

Hyra fyrhjuling på Kap Verde

Solsäkert och blåsigt

Kap Verde bjuder på 350 soldagar om året, så visst är det solsäkert. Många frågar om det blåser på Kap Verde, och svaret är ja. Det är därför alla kite surfare åker hit. Egentligen stördes jag inte särskilt mycket av det utan tyckte det mest var skönt då det är varmt här. Det kände man så fort man kom in i lä. När vi var här i slutet av januari låg temperaturen runt 27°C i skuggan. På många ställen bygger man också så att solstolar och badområden hamnar i lä.

Något jag dock inte visste innan vi åkte är att Kap Verdeöarna delas in i två grupper; nordliga Barlavento – öarna i lovart, och sydliga Sotavento – öarna i lä. Sotavento har alltså fått sitt namn av hur det ligger i förhållande till de nordöstliga vindar som blåser hela tiden. Sal, som vi åkte till, ligger i Barlavento.

Bada på Kap Verde

Vi badade bara en gång i havet. Man ska verkligen göra sin hemläxa innan man ger sig ut i vattnet på Kap Verde eftersom det är stora vågor, undervattensströmmar och utströmmar. Flaggor sitter uppsatta på stränderna som indikerar badsäkerhet och på många stränder har man badvakter. Vi traskade från vårt hotell till en strandremsa cirka två kilometer bort där man kunde bada.

Fiskepiren Pontao i Santa Maria, Kap Verde

Saltgruvan Pedra de Lume, Kap Verde

Rekommenderat resmål

I det stora hela var det här en av de trevligaste resorna jag gjort. Man kan både ta det lugnt eller åka runt på upptäcksfärd. Extra kul är det förstås om man har med sig kameran eftersom det finns en hel del att fota. Man behöver inte oroa sig för att bli rånad och folket här är snälla. Dock hoppar de gärna på en när man kommer in till Santa Maria och säger att de jobbar på ens hotell. Sedan vill de visa en varor och sälja. Ett smart tips är därför att dra på sig något ovanpå all inclusive-bandet man har på armen så att de inte ser var man kommer ifrån. Jag hade på en vanlig handledsvärmare.

Ska man åka hit är det bästa att välja all inclusive. En del tycker att det är dyrt, men i det stora hela går det oftast mer pengar när det ska ätas på restaurang hela tiden. Dessutom är det skönt att slippa jaga ställen – särskilt om man är många. Och visst kan man gå ut och käka någon kväll, trots att man bor på all inclusive. Maten är okej och vinet rätt kasst. Man ska helt enkelt inte förvänta sig så mycket – är det en matresa man är ute efter bör man välja ett annat resmål. Gillar man däremot vackra stränder, sol och värme är Kap Verde ett säkert kort.

Madeleine Landley, Sal, Kap Verde

Meliá Tortuga Beach, Kap Verde

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.