Tips på restauranger och hotell i Tallinn

Var ska man äta i Tallinn?

Tallinn är ett trevligt resmål som inte bara ligger nära – det är ett prisvärt alternativ för den som gillar god mat och dryck. Men var ska man äta i Tallinn när man åker dit? Här har jag samlat det bästa från vår resa med tips på restauranger och hotell i Tallinn. Läs gärna också inlägget från resan vi gjorde förra året till Tallinn där du också får uppslag till fler restauranger och hotell att kolla in.

För att se bilderna bilderna större är det bara att klicka på dem. Observera att alla bilder i Landleys kök lyder under copyrightlagen.

Tips på restauranger och hotell i Tallinn

Till vårt grannland i öst kan man ta sig på flera vis. När vi var där förra gången valde vi att flyga, men denna gång åkte vi båt över med Tallink. Båtarna som tar en över är kanske inte kända för sin mat, men mycket har ändrats på sistone. På Tallink Silja Line-båtarna har man sett över köket ordentligt och erbjuder nu schysstare alternativ så som Menu Nordic i sina finare restauranger. Dessa har bland annat tagits fram av Finland vinnare i Årets Kock och finska landslaget. För den som vill äta mycket och inte har särskilt höga krav på käket finns förstås också buffén.

Tallink Silja Line M/S Victoria

Till Tallinn med båt

Till Tallinn åkte vi med M/S Victoria. Här passade vi på att äta på restaurangen Piazza a la Carte som är ett mellanprisalternativ, någonstans mellan fine dining och buffén. Vi hade inte särskilt höga förväntningar, men efter att ha sett bilder på restaurangen visade det sig bli en trevlig överraskning då man renoverat den sedan bilderna togs. Miljön var trevlig, maten bra och servicen likaså. Vi fick en mycket trevlig och uppmärksam kypare som serverade i vita handskar, något som på ett märkligt sätt förhöjde hela upplevelsen. Tänk vad de små detaljerna kan göra.

Mat på Tallink-båtarna

Vi passade på att äta trerätters som inleddes med en toast skagen. Den var tyvärr inte mycket för världen och kändes ganska prefabricerad. Huvudrätten däremot var mycket trevlig och bestod av en riktigt, mör nyzeeländsk oxfilé och potatis som man fick in på en stor tallrik med en 460-graders het lavasten i mitten. På lavastenen stekte man sedan själv klart potatis och kött som man ville ha det. Det hela serverades med bearnaisesås och sallad. Riktigt gott och trevligt. Till dessert dök vi in på varsin portion med chokladkaka, vaniljglass och marinerade jordgubbar.

Piazza a la Carte

Oxfilé på Black Rock Piazza a la Carte M/S Victoria

Stenar i Black Rock-ugn

Toast Skagen

Chokladkaka med jordgubbar och vaniljglass

Hotell i Tallinn med pool och bastu

Väl i Tallinn efterföljande dag checkade vi in på vårt hotell, Tallink Spa & Conference Hotel på Sadama 11a. Det här är ett stort hotell med ett härligt poolområde och flera sorters bastur (läs mer om hotellet längre ner). Själva hotellet ligger ganska nära hamnen och bara några minuters promenad från gamla stan. Man kan också åka tram in till stan med hjälp av ett så kallat Tallinn Card som gör att man lätt kan ta sig runt kommunalt.

Avstånden i Tallinn är korta då innerstaden är kompakt, och tack vare stadens nätverk av bussar, trådbussar och spårvagnar kan man med enkelhet att nå destinationer som befinner sig längre bort. Från hotellet är det två stationer till gamla stan.

Kohvik Komeet – lunch med utsikt över Tallinn

Dagen började med lunch på Kohvik Komeet, en restaurang belägen högst upp i ett shoppingcenter i centrala Tallinn. Kohvik Komeet hittar du på Estonia puiestee 9 i Tallinn. Här har man utsikt över staden och kan njuta av vällagad mat på färgglada tallrikar. Vi njöt även här av trerätters, och även veganerna och vegetarianerna i sällskapet kunde få sig en god bit mat. Här kan man även ta en fika. Och nog är det nästan värt en omväg med tanke på vilket välfyllt bord av tårtor och kakor det finns att välja på. Priserna ligger på cirka 5-18 euro för huvudrätterna.

» Här kan du läsa mer om Kohvik Komeet och deras mat

Kohvik Komeet TallinnMat på Kohvik Komeet Tallinn

Mat på Kohvik Komeet Tallinn

Kohvik Komeet Tallinn

Dessert på Kohvik Komeet Tallinn

Guidade turer i Tallinn

Efter lunchen fick vi en guidad tur genom gamla stan via Traveller Tours & Day Trips. Den som gillar att fota bör förstås ta med sig kameran, för här finns många vackra gamla hus att titta på, och förstås en historia som är intressant att få höra om. På stora torget Raekoja Plats ligger turistcentret och härifrån utgår flera turer. På torget finns också trevliga ställen att äta, ta en öl eller fika på.

Raekoja Plats Tallinn

Guidad tur i Tallinn

Tallinn

Tallin Aqua Spa Acquatic Center

Efter en promenad i ett kallt och ruggigt Tallinn var det skönt att komma tillbaka till hotellet och värma upp sig i en av poolerna i Aqua Spa. Som boende på hotellet är det fritt att gå till Aqua Spa Acquatic Center, men även om man inte bor på hotellet kan man besöka spa-anläggningen. Då gäller särskilda priser. Öppettiderna är 10:00-22:00, och för de som bor på hotellet får man tillträde redan från klockan 08:00. Förutom badanläggningen finns också olika behandlingar man kan boka in sig på.

Poolområdet består av ett antal bubbelpooler, barnpooler, simbassänger (varav en som går ut utanför huset) och flera sorters bastur med och utan ånga, hamam och i olika temperatur. I ena poolen finns också en bar där man kan sitta i poolen och beställa. Sitt betalkort registrerar man på rummet när man går in och får på så vis ett armband man bara drar i baren. Smidigt.

» Läs mer om Tallink Spa & Conference Hotel

Tallink Headquarters

Frukostrestaurang Tallink Spa & Conference Hotel

Poolområde Tallink Spa & Conference Hotel

Middag på Vegan Restoran V

Middagen åt vi i gamla stan på den veganska restaurangen Vegan Restoran V. Som matälskare är det alltid kul att prova något nytt, men under denna vistelse gick jag helt på interiör när jag valde ställen. Jag vet sedan tidigare att det är hög klass på maten i Tallinn, så jag var inte orolig när jag gjorde valen. Dock har jag suttit i lokaler som inte gör mycket för upplevelsen, så därför ville jag ha mysiga ställen.

Vi har tidigare varit på Fotografiska i Stockholm vilket är en restaurang som fokuserar på vegetariskt (men man kan lägga till kött om man vill). Här blev vi väldigt imponerade, så som köttätare var det kul att se vad en vegansk restaurang kunde erbjuda. Själva stället var som sagt mysigt och ombonat i en trevlig, rustik lokal. Restaurangen är liten med cirka 10 bord, och allt man serverar är veganskt.

Vegansk mat i Tallinn

Till förrätt delade vi på rödbetsravioli och en Snack Platter bestående av bland annat tofu, grillad zucchini, caschew-ost och annat smått och gott. Förrätterna var lite mer raw-inspirerade vilket blir en trevlig kontrast till den varma maten som serveras till huvudrätt. Jag valde en kikärts- och rotsaksburgare med ugnsbakade rotsaker, medan sambon högg in på jordnötssmörspanerad tofu med quinoa och en kokos och tomatsås. Det hela avslutade vi med vegansk glass fjord av kokos- och havremjölk samt en fantastisk raw-kaka.

Priserna är larvigt låga och man kunde utan problem mycket högre priser. Förrätterna varierar mellan 4-8 euro, huvudrätterna mellan 6-10 euro och desserterna ligger på 4-5 euro. Vinerna man kunde välja på passade bra till maten och låg på cirka 6 euro. Servicen var mycket bra och trots att jag besökt många finkrokar i Sverige kan jag säga att svenskarna har en del att leva upp till. Vegan Restoran V hittar du Rataskaevu 12 i gamla stan.

» Läs mer om Vegan Restoran V

Vegan Restoran V Tallinn

Mat på Vegan Restoran V Tallinn

Burgare på Vegan Restoran V Tallinn

Dessert på Vegan Restoran V Tallinn

Förrätt på Vegan Restoran V Tallinn

Tallink Spa & Conference Hotel

Andra dagen bjöd på regn och rusk, men det gjorde oss inget – vi var ju på ett spa-hotell. Efter en lång frukost spenderade vi förmiddagen i poolområdet. När det sedan var dags för lunch promenerade vi genom gamla stan och passade på att strosa runt och ta lite fler bilder. Tallinn är fint på hösten, och det är just de gamla delarna som är värt en extra promenad.

Lunch på Rataskaevu 16

Lunchen åt vi på Rataskaevu 16 vilket är en mysig restaurang i gamla stan. Restaurangen är inhyst i ett gammalt hus där man invändigt tagit tillvara på husets gamla detaljer och framhävt det rustika. Även här var servicen i toppklass, vinerna riktigt bra och maten likaså.

Till förrätt åt vi lax med kaviar, rödlök och hovmästarsås tillsammans med ett glas riesling respektive chablis. Till huvudrätten valde vi olika saker; bräserad älgstek med selleripuré, rotsaker och svartvinbärssås, respektive kockens val av vit fisk med blomkål, gul squash och citronsmörsås. Till dessert tog vi varm chokladpaj med vaniljglass respektive gammaldags äppelkaka med hallonparfait och kolasås. Personalen var verkligen jättegullig och restaurangen riktigt mysig.

Billigt och gott

Priserna ligger i klassen 5-9 euro för förrätter, 7-17 euro för huvudrätter och 4-6 euro för desserter. Ett glas vin kostar runt 6 euro. Det finns även barnmeny. Restaurangens namn, Rataskaevu 16, är helt enkelt samma namn som på gatan. Du hittar den således på Rataskaevu 16 i gamla stan.

» Läs mer om Rataskaevu 16 och kolla in deras meny

Rataskaevu 16 Tallinn

Tallinn som resmål

Senare på kvällen tog vi båten M/S Romantica tillbaka och vaknade morgonen efter i Stockholm. Middagen åt vi på Grill House Restaurant som erbjöd sköna grillrätter och goda burgare. Jag har åkt på många stökiga kryssningar, men på både tur och retur var resorna städade och lugna vilket var ett trevlig plus.

Det hela kan summeras som en trevlig resa med kul sällskap och god mat. Tallinn är som sagt en trevlig stad att strosa runt i som bjuder på mycket historia och fina små guldkorn. Restaurangutbudet är bra med kompetent personal och mat i riktigt hög klass till låga priser. I gamla stan hittar man flera bra restauranger men jag rekommenderar varmt Rataskaevu 16 och Vegan Restoran V. Att det är så nära till Tallinn gör det till ett utmärkt weekend-resmål som man antingen tar sig snabbt till med flyg, eller över natten med båt.

Läs gärna också inlägget från resan vi gjorde förra året till Tallinn där du också får uppslag och tips på restauranger och hotell i Tallinn att kolla in.

Tallinn

Tallinn Ringmur

Tallinn Gamla Staden

Har du varit i Tallinn? Hur var din upplevelse, var åt och bodde du? Berätta gärna i kommentarsfältet nedan.

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.