Broccoli: fakta, recept och tips på hur du kokar godaste broccolin

Broccoli: fakta, recept och tips på hur du kokar godaste broccolin

Dags att vinterboosta med broccoli och gröna vitaminer! Säger man broccoli rynkar en del på näsan – framför allt små barn. Broccoli har en aning höig smak och behöver få ett lyft av lite salt och peppar (spana in tips på hur du kokar godaste broccolin nedan). För egen del blev det en utmaning att vänja in sambon, men broccoli är en kanonbra föda och jag tyckte minsann att han skulle lära sig äta det. Tyvärr fick jag just bara en rynkning på näsan när jag nämnde att vi skulle ha broccoli till middag. Hur skulle jag lyckas med detta? Det här var för många år sedan och idag äter han det mer än gärna broccoli. Lite längre ner får ni receptet som hjälpte till att omvända hans hat mot broccoli. Här bjuder jag på allt du behöver veta om broccoli: fakta, recept och tips på hur du kokar godaste broccolin!

Broccoli och RomanescoRomanesco

Broccolin härstammar från medelhavsområdet och är ursprungligen ett vildväxande kål. I början av 1950-talet dök den upp i Sverige. Till skillnad från exempelvis vit- och grönkål där man bara äter bladen, äter man på broccolin, förutom stam och blad, även blomman. Blomman är alltså det krusiga högst upp. En nära släkting till broccolin är blomkålet. När dessa två korsades fick man Romanesco.

Så här växer broccoli

Broccolin trivs soligt, väldrenerat och ganska svalt. Kålflugor och andra skadedjur vill gärna mumsa upp broccolin, därför täcker man med fiberduk. Är du nyfiken på hur broccoli växer? Här finns en time lapse av Matthew Moore. Den är lite småseg, men rätt cool.

Vad innehåller broccoli?

Broccolin rymmer massor av nyttigheter. Förutom att innehålla lite kolhydrater och relativt höga halter mineraler, vitaminer och järn hittar vi även antioxiderande ämnen som kan förebygga allvarliga sjukdomar. Antioxidanter är ju som bekant bra mot de onda fria radikalerna – en biprodukt som uppstår när kroppen bryter ner föda.

BroccoliDe fria radikalerna misstänks påverka åldrandet och kan åstadkomma allvarliga cellskador. Det fina med antioxidanter är att de har kemiska egenskaper som ger dem förmågan att motverka oxidation och neutralisera de fria radikalerna. Flera studier visar att antioxidanter i riktig föda ger ätt bättre skydd än dem i tablettform.

Broccoli innehåller mycket vitamin A och C, samt magnesium, järn, fibrer och betakaroten. Då kroppen lättare kan bryta ner tillagad broccoli är det nyttigare än att äta den rå. Rå broccoli kan dessutom ge problem med gaser och är ärligt talat inte överdrivet gott. Kokar man broccolin försvinner en del av vitaminerna ut i vattnet, vill man alltså ta tillvara på allt kan istället vara att woka, ångkoka, ugnsrosta eller ha den i en soppa.

Mycket slängs i onödanKoka broccoli

När det kommer till användningen slängs mycket i onödan – hela stammen och bladen går att äta. Skär bort den yttersta, träiga delen på stammen – ca 1 cm – för att få en ny och fräsch snittyta. Skär till småträden/blomman som vanligt och ge dem gärna långa stammar. Det som blir kvar av stammen kan man sedan skiva upp eller skära till stavar.

Hur ska man koka broccoli?

Om du ska koka broccolin se då till att inte koka den för länge – då blir den sladdrig. Ångkokning är som sagt bäst, men oavsett är en mjuk yta med tuggmotstånd i kärnan allra trevligast. Ca 3-5 minuter brukar räcka beroende på trädens storlek – känn med en tandpetare. Jag brukar oftast inte ens koka broccolin utan kokar istället upp vatten och kryddor, lyfter av kastrullen från plattan och lägger sedan i broccolin som får ligga i vattnet ca 10 minuter.

Hur ska man förvara broccoli?

Broccolin trivs bäst i sin plast i kylskåpet. Gör några små hål i plasten så att det inte blir kondens och mögel. Har mögel börjat uppstå på småställen kan man bara skära bort det och använda det runt om. Om broccolin börjar bli gul och knopparna slå ut är det verkligen dags att använda den. Det här är inget farligt, men det blir förstås ännu mer höig i smaken. Vill du spara broccolin ännu längre kan du snabbt förvälla den med lite salt (koka eller ånga) och sedan frysa in. Broccoli klarar sig bra i frysen och är därför inga problem att ha fryst i matlåda.

Broccoli

Så här kokar du godaste broccolin

1 broccoliträd (250g)
salt, peppar
1 vitlöksklyfta

1. Koka upp vatten med salt, peppar, chiliflagor samt pressad en vitlöksklyfta. Det är även gott att ha i lite chiliflakes i kokvattnet.

Skär bort den träiga delen på broccolistammen. Dela broccolin till mindre träd med hjälp av en liten kniv. Skär stammen till bitar eller skivor. Lägg ned broccolin i när vattnet kokat upp. Låt broccolin sjuda på låg temperatur i cirka 3 minuter. Slå därefter av vattnet genom ett durkslag och låt broccolin svalna.

Fler goda recept med broccoli:


Köp boken Allt i ett-rätter – Lättlagat i panna, plåt, form och gryta

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.