Alfaalfagroddar

Så groddar du bönor, linser och frön

Groddar och skott innehåller massor av näring och är små energibomber. Visst är det enkelt att bara gå till matbutiken och köpa en ask med färdiga alfaalfagroddar, men det är mycket roligare att grodda egna.

Självklart är det inte bara alfaalfafrö som går att grodda – det finns en hel uppsjö med olika fröer, ärtor och bönor som går att grodda till skott och groddar. Vissa tar längre tid, vissa groddas i mörker, andra växer i jord osv.

Det är enkelt

När frön, linser och bönor groddas blir mineraler och proteiner lättare för kroppen att ta upp än då man kokar dem eller äter dem råa. De flesta groddar är dessutom rika på vitamin B och C. Ärtor är generellt godare som skott än som grodd. Här får du veta vad du tips på roliga saker att grodda och skotta, samt allt du behöver för att lyckas. Klara, färdiga, grodda!

Grodda kan man göra året runt, det är enkelt och går relativt snabbt. Cirka två gånger om dagen bör man skölja groddarna så att de inte torkar ut. Själv glömmer jag dem lätt vilket gör att jag brukar sätta ett alarm som påminner om att skölja morgon och kväll. Genom att groda baljväxter över natten innan de ska kokas förkortar man även koktiden och göra dem mer lättsmälta.

Quinoa i vattenbad

Linser

Groddad Alfa alfafrö

Så här groddar man

1. Häll upp bönor eller groddar i en burk och slå på ljummet vatten. Låt ligga i blöt minst 6 timmar så att de får dra till sig vattnet, svälla upp och ”aktiveras”. Tänk på att burken bör ha mycket utrymme så att det finns plats att växa på.

2. Dra på en silduk eller ett finmaskigt nät över burköppningen och sätt fast med en gummisnodd. Jag brukar själv använda en (ny) tillklippt bit nylonstrumpbyxa eller gasväv. Slå av vattnet och skölj bönorna/fröna. Ställ burken mörkt i runt 20 – 25°.

3. Tag ut och skölj bönorna 2-3 gånger per dag, ställ tillbaka i mörkret.

4. Efter några dagar när groddarna är tillräckligt stora, ställ fram groddarna i ljuset så att de blir gröna. Förvara sedan i en platspåse i kylen. Groddar håller ca 4-5 dagar.

Pssst! Spana också in tipset bland kommentarerna längst ner.

Alfaalfafrö

Alfa Alfagroddar

En klassiker som går att hitta i i stort sett varenda matbutik. Groddarna tar mellan 3-6 dagar att få till. De är groda att blanda ner i en sallad eller ha på en smörgås tillsammans med keso och skinka. Alfaalfagroddar innehåller mineraler, proteiner, C-vitamin, B-vitamin och E-vitamin. Dessutom sägs de motverka gaser.

Adzukibönor

Adzukigroddar

Adzukibönan är rik på fibrer och protein, samt B-vitamin, kalcium och järn. Bönan härstammar från Japan och används ofta i grytor och soppor. Adzukibönan är lättsmält och stärker tarmar och sänker det onda kolesterolet. Att grodda den tar ett par dagar.

Sesamfrön

Sesamgroddar

Groddade sesamfrön blir en aning beska och passar bra i en risotto eller wok. De är även goda att ha i sallad med en god vinägrett till. Ska du grodda sesamfrön funkar de som är oskalade eller svarta extra bra. Sesamfrön är rika på mineraler, järn, kalcium och E-vitamin. Dessutom innehåller de fleromättat fett och protein.

Rödbetsgroddar

Rödbetsgroddar

Vill du ha groddar med härlig färg? Då är rödbetsfrön perfekta att grodda. Rödbetsgroddar har lite jordig karaktär och är extra fina att blanda med vanliga alfaalfagroddar eller att ha i en grön sallad. Groddar du fröna ljust får du röda groddar, groddar du dem däremot mörkt får du vita groddar. Groddningen tar cirka 3-6 dagar.

Kikärtor

Kikärtsgroddar

Kikärtor har en lite nötig smak och är rika på protein, mineraler och kostfiber. Kikärtsgroddar ska inte ätas råa utan bör förvällas innan de äts. Koka upp saltat vatten och låt groddarna ligga i 5-10 minuter. Kul är också att rosta kikärtorna i stekpanna eller ugn med lite goda kryddor – exempelvis röksalt. Smaskens!

Quinoagroddar

Röd quinoaQuinoa som är släkt med rödbeta och spenat är en ört som härstammar från Sydamerika. Den innehåller mest protein av alla fröer och är därför populär bland dem som äter enligt GI-metoden. Den har ett högt näringsvärde med nyttiga fettsyror, kostfiber, bra proteiner, samt mineraler och vitaminer.

Quinoa går snabbt att grodda och finns bland annat som röd, svart och vit/gul. Testa att blanda de tre färgerna samtidigt eller variera med olika färger vid olika tillfällen. Det blir jättefint.

Linser

Linsgroddar

Alla typer av linser är goda att grodda. Kul är också att det finns fler olika färger att tillgå. Varför inte prova gula eller röda linser som omväxling till vanliga gröna? Linser innehåller protein, mineral och kostfiber. Vanligast är att ha linser i soppa, så varför inte ha groddade linser i soppan? Eller kanske en matig sallad uppblandad med kidneybönor, tomat och röd lök?

Mungbönor

Mungbönsgroddar

Mungbönan hör till en av de bönor som går snabbast att grodda. Själva bönan är en liten oval rackare som ser ut som adzuki – förutom att den är grön. Groddade mungbönor är rika på vitamin C och E. På ett par dagar får man fina groddar som passar bra i sallader, wokar och soppor. Gott är också att blanda i mungböngroddarna i en röra och fylla i crêpes eller inuti ostrullar.

Sojabönor

Sojabönsgroddar

Sojabönsgroddar ska inte ätas råa utan bör förvällas innan de äts. Koka upp saltat vatten och låt groddarna ligga i 5-10 minuter. Förutom att de är fiberrika innehåller de en hög halt av högvärdigt protein och fleromättat fett. Själva bönan ser ungefär ut som en gul ärta. De är smakrika och bra i varma rätter.

Grodda skott

När man ska få fram skott att skörda kan man prova sig fram. Att odla skott på papper, bomull eller jord går bra, dock tycker jag att smörgåskrasse lämpar sig bäst för papper medan övriga skott växer bäst jord. Det fina med att grodda smörgåskrasse på papper är att du får skott som är fria från jord och som är lätta att klippa.

Kikärtor

Grodda frön

Röda linser

Gör så här (papper/bomull):

1. Lägg fuktat hushållspapper eller bomull på ett fat eller tallrik och strö på krassefrön. Sätt fast plastfolie över med en gummisnodd och ställ ljust.

2. Håll papperet eller bomullen fuktig hela tiden! Efter ca en vecka skördas krassen med sax. Använd krassen på smörgås eller i sallad.

 
Gör så här (i jord):

1. Lägg fröna i botten på en låg burk (ca 2-3 cm hög). Lägg ett lager jord om ca 1 cm ovanpå.

2. Fukta jorden och spänn sedan plastfolie över som fästs med gummisnodd.

3. Ställ ljust och varmt och låt plasten sitta på första två dagarna för att ge växthusklimat.

4. Tag av plasten när fröna börjar komma igång och se till att hela tiden hålla jorden fuktig.

5. Efter några dagar, när skotten börjar bli några centimeter och har fått hjärtblad är de klara att skördas. Klipp av och använd.

Smörgåskrasse

Smörgåskrasse

Smörgåskrasse är kryddigt och gott. Den är släkt med den större vattenkrassen, men ej med blomman indiankrasse. Fröna är billiga att köpa och lätta att odla. Skotten är goda att ha på smörgås eller i en sås. Min favoriträtt med smörgåskrasse är Fläskfilé med vermouth och krasse. Gillar du också smörgåskrasse? Då hittar du fler recept med krasse här.

Solrosskott

Solrosskott

Solrosskott är de första späda skotten från solrosfrön som sedan blir till solrosor. De innehåller stora mängder beta-karoten, vitaminer samt mineraler. Hela skotten används med blad och stjälk, och då de är krispiga och milt kryddiga är de fina att ha i sallader eller som topping – varför inte på en burrito? Solrosskotten växer bäst om de får stå soligt, se dock till att jorden inte torkar ut. Använd frön med skal – de som säljs som fågelmat går alldeles utmärkt att odla.

Rädisefrö

Rädiseskott

Skotten från rädisefrön är rika på C- och A-vitamin. Själva groddarna har en pepprig smak av rädisa och passar bra på smörgås eller i en sallad. Extra gott är det att blanda ihop med keso.

Ärtskott

Ärtsskott

Sockerärtsskott skördar man vanligtvis från en stor sockerärtsplanta, då kommer det dessutom hela tiden nya skott. De små skott som dyker upp på befintliga grenar och i grenfästen kan klippas av och användas i sallader. Både blommor, knorvlar och skott går att äta på sockerärten och smakar som själva sockerärten. Gröna och gula ärtor kan även skottas och ätas.

Palsternacksfrön

Senapsskott, Kålrotsskott, Palsternacksskott

Mycket går att grodda och skotta och bara fantasin sätter gränser. Är du tveksam kan snabb sökning på nätet kan reda ut om det är något som bör undvikas (exempelvis bör man undvika att äta växtdelar från potatis, aubergine och tomat och bara hålla sig till frukten).

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.

Groddar och skott är energibomber med massor av näring. Grodda dina egna – det är enkelt. Så groddar du bönor, linser och frön.