Matlagning

Långt ifrån alla barn tycker om grönsaker och många skulle hellre välja pannkakor med sylt sju dagar i veckan, om de fick bestämma. Hur kan vi då hjälpa barnen så de får i sig mer av den näring de behöver och mindre av det onödiga sockret, utan tjat eller konflikter?

Så får du barnen att äta mer hälsosamt

Här delar jag, Alexia Rahm, licensierad kostrådgivare och personlig tränare, med mig av tips på sådant som har fungerat i vår familj med med en tre- och fyraåring som ogärna äter grönt. Tipsen är ämnade som inspiration och inte som pekpinnar, så läs och välj sedan om det är något du själv vill ta med dig och testa hemma hos dig.

Låt barnen vara med

Bättre mat för barnVi brukar involvera våra barn i matlagningen i den mån vi kan och de själva vill. Barnen älskar att känna sig behövda. Min erfarenhet är att de blir mer nyfikna på att smaka på maten om de varit med och lagat den. Det kan vara allt ifrån att skrubba potatisen och lägga i ingredienserna i kastrullen, till att gå till kylskåpet för att hämta sådant jag vet att de kan nå och bära.

Gemenskap

Vår ambition är att göra måltiden till en trevlig stund tillsammans. Där vi sitter ner, utan mobiltelefoner till hands. Vi som är vuxna ansvarar för stämningen kring bordet, så vi försöker att undvika tjat och konflikter vid matbordet, så gott det går. Barnen speglar ofta våra tillstånd.

Slappna av

Om barnen verkligen inte vill äta något särskilt livsmedel, låt det passera utan att göra en stor grej av det. En vacker dag kanske de ändrar sig och börjar äta av det.

Tilltugg innan maten är klar

MorotsstavarNär jag lagar mat är det som att en plötslig och väldigt akut hunger drabbar mina barn. Varje dag. Maten kan inte bli klar fort nog. De bönar och ber om något att äta, NU. Självklart får de det – grönsaksstavar. Inget annat.

Mina barn äter inte grönsaker till maten. Men i (vad de verkar uppleva) som akut hunger äter de faktiskt morötter. De kan protestera lite grann först, men ger sedan upp när de inser att det är morotsstavar eller inget som är alternativen. Eftersom de är hungriga och inte får något annat just då tycker de minsann morötter smakar riktigt gott!

Avdramatisera

Vi ställer fram grönsakerna på bordet, i olika små skålar. Erbjuder barnen att ta för sig av det som finns, men accepterar ett nej utan vidare kommentarer eller synpunkter. Vi fortsätter att ställa fram grönsaksskålarna. En vacker dag tog nyfikenheten över hos ett av barnen som bestämde sig för att smaka på röd paprika – för att upptäcka att det faktiskt var ganska gott.

Var smart och kreativ

PastaJag brukar finriva en liten mängd grönsaker och ha i maten. Men bara så smått och lite att smaken inte tar över eller det är bitar kvar som kan upptäckas. Finriven morot eller zuchini funkar fint i köttfärssåsen eller grytan hemma hos oss. Ingen har märkt något, hittills.

Barnen älskar också potatismos. Därför brukar jag ibland ha i 1/3 blomkål, när jag kokar potatisen. Färgen och smaken blir nästan densamma.

Välj bra råvaror

För att barnen ska få i sig fibrer brukar jag ha i psylliumfrön i köttfärssåsen. Till cirka 700-800g köttfärs brukar 2-3 teskedar psylliumfrö vara lagom. Det smakar ingenting, men bidrar till att barnen får i sig lite fibrer. Psylliumfröets skal består till 85% av kostfiber vilket gör det till ett effektivt fibertillskott. Köp mat av bra kvalitet och undvik halvfabrikat. Satsa på så näringstät mat som möjligt, lagad från grunden.

Söta naturligt

SötaFruktyoghurt innehåller mycket socker, varför jag har vant mina barnen vid naturell yoghurt sen de var riktigt små. Finns ingen annan yoghurt hemma att välja på, brukar de gilla läget.

Då äter de den naturell eller med mosade bär eller frukt i stället. Ett annat alternativ är att blanda naturell yoghurt med en klick fruktyoghurt. Som smaksättning bara. Det är i alla fall bättre än en hel skål med enbart fruktyoghurt.

På tal om godis…

Mina barn får lördagsgodis, men i små mängder. Det kanske handlar om en klubba eller ett par chokladpengar. När jag från början är tydlig med hur mycket de ska få så slipper jag tjatet efteråt. De vet att när det är slut, så är det slut.

GodisEftersom mina, och vad jag förstått, även andras barn ofta äter grönsaker utan vidare på förskolan så är jag inte orolig för att de inte får i sig det de behöver. Det är få barn i vårt priviligierade land som lider av näringsbrist. Så länge de växer, är friska och pigga kan vi vara ganska lugna.

Tids nog utvecklas deras smaklökar och rätt som det är kanske de tar för sig från skålen med broccoli. Även om det just nu känns ganska avlägset.

 

Alexia RahmAlexia Rahm är Lic. Kostrådgivare och Personlig Tränare. Hon har grundat onlineyogatjänsten Family Yoga där man erbjuder stora som små möjligheten att yoga hemma, helt i sin egen takt, för några av Sveriges bästa yogalärare.

Om Alexia Rahm

Alexia är gift, har två barn och jobbar sedan 1998 som gruppträningsinstruktör på SATS. 2012 sa hon upp sig från sin tjänst som webbprojektledare och vidareutbildar sig nu till hälsoinformatör, personlig tränare och kostrådgivare.I sin blogg Inspirationsboost inspirerar hon till ett hälsosammare liv – både på insidan och utsidan – utan att skapa dåligt samvete över allt det där man vill, men inte lyckas med. Här får du t.ex tips på hur du behåller träningsmotivationen uppe, goda och hälsosamma recept, trender och nyheter.

Gillar du receptet? Spara det som en favorit! Du hittar dina sparade favoriter om du klickar på det röda hjärtat i menyn högst upp på sidan.

Hur gör man så barnen får i sig mer näring och mindre onödigt socker, utan tjat och konflikter? Här får du smarta tips och knep.